Când se schimbă discurile de frână – iată la câți km se schimbă discurile de frână!

Autovehiculele sunt printre cele mai importante invenții din istoria omenirii, iar rolul pe care îl îndeplinesc a devenit esențial pentru societatea modernă. O mașină are rolul de a deplasa pasagerii sau produsele din interiorul său, în condiții de rapiditate și siguranță. Rapiditatea este influențată de puterea motorului din dotarea mașinii, în vreme ce capacitatea acesteia de a oferi siguranță este garantată prin intermediul diverselor sisteme de protecție de care dispune.

Poate fi vorba despre sisteme precum Airbag, dar și despre mecanismele de bază, precum sistemul de frânare. Acesta este una dintre componentele esențiale ale oricărui model de autovehicul. El influențează atât gradul de siguranță pe care o oferă mașina, cât și controlul pe care șoferul îl are asupra vehiculului, pe parcursul opririlor sau al perioadelor în care se reduce viteza. Pentru ca sistemul de frânare să ofere randamentul scontat, el trebuie să fie format din mai multe componente.

Este vorba despre sistemul hidraulic, plăcuțele de frână, mecanismul de asistență pentru frânare, precum și discurile de frână. Acestea din urmă reprezintă o piesă de importanță capitală, iar șoferii trebuie să cunoască o serie de detalii despre particularitățile lor. Dintre aceste detalii, se remarcă momentul când trebuie schimbate discurile de frână. Cu ajutorul informațiilor din acest articol, vei putea descoperi ce rol au aceste componente, câte tipuri există, dar și la cât timp se schimbă discurile de frână la un service auto.

Când se schimbă discurile de frână – rolul, caracteristicile și tipologia discurilor de frână

Fie că este vorba despre mașini second hand sau mașini noi, toate autoturismele de pe piață au în componență un sistem de frânare. În lipsa acestuia, viteza autoturismului nu poate fi redusă în timpul deplasării, iar oprirea mașinii, în condiții optime de siguranță, este și ea imposibilă. Drept urmare, sistemul de frânare este deosebit de important și trebuie întreținut în mod corespunzător. Printre componentele care necesită atenție deosebită se numără discurile de frână.

Denumite și rotoare de frână, discurile sunt instalate pe roțile mașinii, alături de care se rotesc atunci când mașina este în funcțiune. Discurile sunt produse din materiale cu rezistență la căldură, iar despre tipologia lor vei putea afla mai multe în cele ce urmează. Ele sunt concepute în mod special pentru a face față temperaturilor foarte ridicate care sunt generate la frecările din timpul frânării.

Rolul discurilor de frână la mașină

Discurile de frână sunt componentele sistemului de frânare al căror rol este acela de transformare a energiei cinetice a mașinii în căldură. Ele fac acest lucru prin frecarea cu plăcuțele de frână, cu care intră în contact direct. Concret, când conducătorul auto acționează pedala de frână, sistemul hidraulic transferă o forță mecanică spre plăcuțele de frână, care se presează contra discului.

Această frecare între plăcuțe și disc determină conversia energiei cinetice în căldură. În consecință, energia de deplasare a mașinii scade, astfel că vehiculul poate să încetinească și, în final, să se oprească. Pentru a-și putea îndeplini rolul atât de important, de asigurare a controlului și a siguranței unei mașini, discurile de frână trebuie să prezinte o serie de caracteristici importante.

Caracteristicile discurilor de frână

Perforații sau caneluri

Discurile transformă energia cinetică în căldură, însă tot ele trebuie să aibă și capacitatea de a disipa aceste temperaturi extreme generate pe parcursul frânării. Pentru a facilita acest lucru, producătorii au grijă ca discurile de frână să fie perforate sau să prezinte caneluri care îmbunătățesc răcirea lor și sporesc suprafața de contact. Acest lucru prezintă o importanță majoră mai ales la frânarea intensă. Prin intermediul canelurilor sau perforațiilor, se evită supraîncălzirea care poate dăuna eficienței sistemului de frânare.

Rezistență la uzură

O altă caracteristică esențială pentru un disc de frână este rezistența la uzură. Pentru a putea să preia energia cinetică a mașinii și să o transforme în căldură, este necesar ca discurile să se frece de plăcuțe, ceea ce presupune exercitarea unei presiuni masive asupra lor. Pentru a rezista cât mai bine, discurile sunt proiectate special pentru a face față acestui tip de frecare.

Funcționarea în tandem

Discurile de frână funcționează doar în pereche. Astfel, fiecare roată a mașinii este dotată cu un disc, ceea ce garantează distribuirea echilibrată a forței de frânare. În final, este astfel garantată eficiența ridicată a sistemului. Dacă unul dintre discuri nu mai funcționează corespunzător, întreg angrenajul este afectat. 

Tipuri de discuri de frână

Pe piață, există mai multe tipuri de discuri de frână, iar fiecare dintre ele are diverse avantaje și dezavantaje. Clasificarea discurilor de frână se face în funcție de materialul din care acestea sunt produse, dar și în funcție de caracteristicile lor, din punct de vedere structural. Iată ce discuri de frână există pe piață acum:

Discuri standard (din fontă) – sunt cele mai des întâlnite și se folosesc pe cele mai multe modele de mașini care există în prezent. Sunt produse din fontă, material deosebit de rezistent la căldură și cu capacitatea de a rezista și la frecări repetate. Pe lângă aceste calități, fonta este și un material capabil să disipe bine căldura.

În plus, discurile din fontă sunt ieftine, din punct de vedere al costurilor de producție, astfel că și prețul lor final este accesibil. În consecință, ele se bucură de o popularitate ridicată. Cu toate acestea, prezintă și un dezavantaj: sunt predispuse la coroziune, în condiții de umezeală.

Discuri din oțel carbon – sunt produse din aliaj de carbon și oțel, combinație care garantează o rezistență excelentă și o durabilitate sporită, chiar mai mare decât cea a discurilor din fontă. Discurile au o capacitate foarte bună de a răci foarte eficient în timpul frânării intense, ca urmare a conductivității termice excelente a materialului.

Discurile din aliaj de oțel carbon se folosesc pe mașini sport sau automobile de curse. Producerea lor este mai costisitoare, totuși, ceea ce determină apariția dezavantajului major al acestui tip de discuri de frână: prețul ridicat.

Discuri ceramice – aceasta sunt cea mai performantă opțiune posibilă, iar utilizarea lor pe autoturismele de rând nu este comună. Discurile ceramice se folosesc pe mașini sportive de lux. Ele sunt produse din material ceramic compozit. De cele mai multe ori, se apelează la combinație de ceramică și carbon, dar se poate folosi și siliciu, în unele cazuri.

Discurile din ceramică sunt deosebit de rezistente la căldură și au o durată de viață foarte mare. Cântăresc puțin și nu sunt predispuse la coroziune. Firește, marele dezavantaj al acestui tip de discuri constă în prețul lor. Ele sunt cele mai costisitoare alternative care pot fi montate pe o mașină.

Discurile perforate – pe lângă material, și structura discurilor le diferențiază. În varianta lor perforată, discurile au găuri pe suprafața lor, iar orificiile au rol de dispersare a căldurii care rezultă pe parcursul frânării. Tot prin ele ies și gazele produse în timpul aceluiași proces. Astfel, performanțele sistemului de frânare sunt menținute la nivelul scontat.

Orificiile discurilor perforate ajută la eliminarea reziduurilor și a apei de pe suprafața lor, ceea ce contribuie la eficientizarea frânării în condiții de carosabil umed. Sunt perforate, în general, discurile produse din aliaj de oțel și carbon sau cele produse din fontă.

Discurile canelate – alternativ, discurile pot prezenta caneluri, în loc de perforații. Acestea sunt adâncite pe suprafața discurilor și contribuie la sporirea performanțelor de frânare, pentru că măresc suprafața de contact dintre disc și plăcuțe. Și ele sunt produse, de regulă, din fontă sau oțel carbon.

La câți km se schimbă discurile de frână – recomandările producătorilor

Așadar, există mai multe tipuri de discuri de frână, fiecare cu avantaje și dezavantaje specifice. Alegerea discurilor de frână pentru fiecare model de autoturism este una care depinde de producător, inițial, iar apoi de utilizatorul mașinii. Acesta din urmă poate fi influențat de stilul de condus, de performanțele pe care dorește să le obțină cu ajutorul discurilor, dar și de prețul acestora.

Acestea sunt principalele criterii de care trebuie să ținem cont atunci când schimbăm discurile de frână și cumpărăm altele noi. Alegerea discurilor potrivite reprezintă o misiune relativ simplă, pentru că poți primi toate informațiile de care ai nevoie pentru a lua decizia corectă la service-ul auto sau la un centru de daune unde mergi să înlocuiești discurile.

Ceea ce este mai important de știut este cum să identifici momentul când schimbi discurile de frână, fără ca performanțele de frânare oferite de mașină să fie afectate. În general, se recomandă schimbarea discurilor de frână când apar manifestări specifice în timpul condusului. Despre acestea, vei afla mai multe în cele ce urmează.

Totuși, dacă ești curios la ce interval se schimbă discurile de frână, în mod obișnuit există un reper în funcție de care te poți ghida și tu. Concret, discurile roților din față se înlocuiesc după parcurgerea a 30 – 40 de mii de kilometri cu un autoturism. Cele montate pe roțile din spate rezistă mai mult, fiind necesară înlocuirea lor după 50 – 60 de mii de kilometri.

Înlocuirea discurilor se poate face și mai devreme sau mai târziu față de atingerea acestor borne. Contează foarte mult tipul mașinii pe care o deții, mediul în care conduci, dar și stilul de condus pe care îl abordezi. De exemplu, pentru mașinile folosite în mediul urban, uzura discurilor este accelerată, ca urmare a utilizării mai frecvente a frânelor. Și un stil de condus sportiv poate să intensifice ritmul în care se uzează discurile.

Având în vedere aceste amănunte, cât rezistă discurile de frână reprezintă un aspect influențat mai mult de alte elemente, decât de numărul de kilometri parcurși cu mașina. Un lucru este sigur: înlocuirea discurilor de frână uzate reprezintă o necesitate de care trebuie să te ocupi pentru mașina ta, la nevoie.

Semnele că este momentul să schimbi discurile de frână

Criteriul kilometrilor parcurși cu mașina este bine să fie înlocuit cu alte metode de verificare a uzurii discurilor de frână. Ținând cont de aceste repere, poți face schimbarea chiar atunci când este necesară, indiferent de distanțele pe care le-ai parcurs folosind discurile. Iată în funcție de ce te poți orienta:

    • Grosimea minimă – discurile de frână trebuie să aibă o grosime minimă, pentru a fi eficiente. Aceasta este indicată de către producător printr-un marcaj făcut chiar pe disc. Alternativ, poți găsi în manualul mașinii valoarea grosimii minime. Atunci când ajungi la service-ul auto, le poți cere mecanicilor să verifice dacă discul s-a subțiat prea mult, ca urmare a uzurii în exces.
    • Adânciturile – pe suprafața discului pot apărea, după ce durata de viață a acestuia a fost atinsă, diverse semne de uzură. Este vorba despre crăpături, adâncituri sau șlefuiri. Dacă observi astfel de urme, este timpul să înlocuiești imediat discul. Din cauza unor astfel de defecte, sistemul de frânare poate ajunge să funcționeze defectuos.
    • Zgârieturile – zgârieturile apar, de regulă, ca urmare a expunerii la apă și la diverse substanțe chimice. Totodată, discurile se pot zgâria și din cauza utilizării mașinii în condiții meteo extreme. Pericolul pe care îl ridică zgârieturile constă în faptul că suprafața de contact dintre disc și plăcuțe se diminuează, iar eficiența frânării scade. Astfel, și în acest caz trebuie schimbate discurile zgâriate.

  • Zgomote ciudate sau vibrații – deseori, uzura discurilor de frână se manifestă prin sunete sau vibrări ciudate care se produc atunci când este acționată frâna. Dacă sesizezi astfel de manifestări, este recomandat să te prezinți imediat la un service, iar una dintre cele mai comune cauze constă în uzura neuniformă a discurilor, care vor necesita înlocuire.
  • Plăcuțele au fost schimbate – pentru a-și îndeplini funcția, discurile de frână se presează de plăcuțe. La fel ca discurile, și plăcuțele se pot uza în exces. Această uzură a lor afectează și suprafața discului. Drept urmare, va fi necesară înlocuirea discurilor afectate de acest fenomen. Firește, și înlocuirea plăcuțelor de frână trebuie să se facă în conformitate cu indicațiile producătorului auto sau al mecanicilor de la service.

Schimbarea discurilor de frână se face, de regulă, atunci când acestea prezintă semne de uzură. Există și un interval comun de înlocuire a acestor componente, însă el este pur orientativ. Pe Dibas.ro poți găsi modele de mașini noi cu discuri de frână calitative, precum și modele second hand de top. Dacă ai nevoie de o revizie sau vrei să înlocuiești discurile de frână, te așteptăm și la service-ul nostru auto! 

Sursa foto: Unsplash.com