Ce se întâmplă dacă se rupe cureaua de distribuție – informații pentru evitarea de pagube însemnate

Sistemul de distribuție este unul dintre componentele esențiale ale oricărui automobil, pentru că asigură funcționarea corectă a motorului. Orice defecțiune a sistemului de distribuție duce în mod automat la apariția unor probleme sau chiar la distrugerea motorului în totalitate. Având în vedere aceste elemente, fiecare conducător auto trebuie să cunoască importanța întreținerii corecte a sistemului de distribuție și, în special, să știe când trebuie să schimbe cureaua acestuia. Această operațiune este considerată a fi cea mai importantă formă de întreținere a automobilului, deoarece, în lipsa unei lucrări corespunzătoare, pagubele vor fi foarte mari. Acest lucru se întâmplă deoarece costul reparațiilor poate să-l depășească pe cel al achiziționării unui autovehicul echivalent.

În articolul de mai jos vei afla care sunt principalele probleme ale sistemului de distribuție, descoperind în acest sens simptomele ce arată că distribuția este sărită de la punct sau că a avut loc o rupere a curelei de distribuție. De asemenea, vei ști care sunt operațiunile necesare pentru a evita apariția unei astfel de situații și care sunt cele mai bune sfaturi pentru înlocuirea corectă a curelei de distribuție.

Ruperea curelei de distribuție – probleme ale sistemului de distribuție

Sistemul de distribuție are rolul de a face legătura între mecanismele din partea de jos a motorului (arborele cotit) și cele din partea superioară (unul sau doi arbori cu came). Prin intermediul lui se asigură închiderea și deschiderea sincronizată a supapelor cilindrilor, introducând la momentul potrivit amestecul de combustibil și aer în cilindri și evacuând gazele arse.

Transmiterea mișcării de la arborele cotit la cel cu came se face prin intermediul unei curele de distribuție realizată din cauciuc sau prin intermediul unui lanț de distribuție metalic. În primul caz are loc o uzură permanentă a acestei componente, chiar dacă este fabricată din materiale foarte dure. În timp, cureaua își pierde din proprietăți și nu mai face față mișcării cu precizie sau se poate rupe, ceea ce duce la desincronizarea motorului și la distrugerea unor piese esențiale, cum ar fi pistoanele, supapele și tacheții.

Simptomele distribuției sărite de la punct

Majoritatea curelelor de distribuție se prezintă sub forma unei benzi din cauciuc, cu dinți ranforsați la interior, ce se fixează pe roțile dințate din capătul arborelui cotit și a arborelui cu camă. În anumite situații, fie din cauza uzurii dinților, fie din cauza tensiunii necorespunzătoare a curelei, se poate întâmpla ca distribuția să sară de la punct, cu unul sau cu doi dinți, în față sau în spate. În cazul în care doar un dinte alunecă înainte sau înapoi, motorul continuă să funcționeze, dar nu la capacitate maximă.

Cele mai des întâlnite simptome ale unei astfel de situații sunt:

  • Motorul nu pornește din prima sau nu pornește deloc;
  • După pornirea motorului se aud zgomote în partea din față a motorului, iar funcționarea lui este inconstantă;
  • Motorul se oprește des, fără motiv;
  • Puterea motorului scade în mod semnificativ.

Dacă alunecă doi sau mai mulți dinți, motorul nu va porni deloc, iar dacă acest lucru se întâmplă în mers, atunci pot apărea pagube însemnate la mai multe piese ale motorului. Proprietarii de autovehicule care observă unu sau mai multe simptome concomitent dintre cele menționate mai sus trebuie să oprească motorul și să programeze o vizită la mecanic. Deplasarea până acolo trebuie să fie făcută cu ajutorul unei platforme pentru a se evita pagubele.

Simptomele curelei de distribuție uzate

În anumite cazuri, în special atunci când calitatea curelei de distribuție nu este una corespunzătoare, se poate înregistra o uzură prematură a acesteia, ce se manifestă prin tocirea accentuată a dinților și prin apariția unei tensiuni necorespunzătoare. Simptomele în acest caz pot fi identificate cu ușurință, recomandându-se o vizită urgentă la mecanic pentru înlocuirea acesteia:

  • Dacă este posibilă inspecția vizuală, se pot observa defecte sub forma îmbătrânirii cauciucului (crăpături și zone tocite);
  • La relanti motorul face un zgomot sub forma unui zbârnâit ce se aude în zona din față a motorului, acolo unde se află sistemul de distribuție;
  • Motorul dă rateuri din cauza închiderii și deschiderii nesincronizate a supapelor;
  • În zona capacului distribuției se observă scurgeri de ulei;
  • Evacuarea prezintă un fum excesiv din cauza arderii incomplete a combustibilului (în special la mașinile diesel).

Simptomele curelei de distribuție rupte

Cureaua de distribuție este realizată dintr-un material foarte rezistent. După o folosire continuă timp de ani de zile și pe distanțe de zeci de mii de kilometri, materialul își pierde din proprietăți, putându-se ajunge chiar la ruperea curelei. Acest eveniment se soldează cu pagube mai mult sau mai puțin importante.

În această privință există două situații. Dacă motorul este cu interferență și între supape și piston nu există spațiu, aceste două piese intră în contact la viteze foarte mari, iar pagubele vor fi semnificative. Dacă motorul este fără interferență, supapele nu intră direct în contact cu pistoanele, dar și în acest caz vor apărea unele pagube costisitor de îndepărtat.

La ruperea curelei de distribuție, motorul își va opri funcționarea și nu va mai porni, chiar dacă electromotorul se învârte. În unele cazuri, supapele rămân blocate, se lovesc de piston, iar bielele sparg baia de ulei, substanța curgând în zona de motor. Pagubele sunt, de cele mai multe ori, ireparabile, așa că este nevoie să se ia unele precauții pentru a nu se ajunge într-o astfel de situație.

De ce se rupe cureaua de distribuție și ce trebuie făcut pentru a evita acest fenomen

Ruperea curelei de distribuție este una dintre cele mai grave situații ce pot avea loc, pentru că, în majoritatea cazurilor, întreg motorul va fi distrus și va fi nevoie de o investiție însemnată pentru a-l înlocui. Există, însă, câteva lucruri simple, ce pot fi aplicate ușor și care elimină în totalitate pericolul unui astfel de incident. Recomandările specialiștilor și ale producătorilor de autovehicule în acest sens trebuie urmate cu strictețe. Precauțiile sunt la îndemână, nu sunt necesare intervenții la durate scurte de timp, iar investiția este minimă.

Ce se întâmplă dacă se rupe cureaua de distribuție – care sunt urmările

Unii dintre proprietarii de autovehicule neglijează întreținerea corectă a sistemului de distribuție, de multe ori așteptându-se apariția unui simptom înainte de a se trece la înlocuirea curelei. Această atitudine este una greșită, deoarece cureaua se va rupe fără niciun avertisment.

Inspecția vizuală nu este la îndemână, pentru că sistemul nu este la vedere, fiind protejat de o carcasă, iar inspecția electronică nu va arăta dacă este cazul sau nu să se intervină. Corect ar fi ca proprietarii să respecte indicațiile fiecărui producător de autovehicule și să schimbe la timp cureaua uzată cu una nouă, corespunzătoare.

Dacă nu se procedează în acest fel, iar cureaua se rupe în timpul mersului, apar consecințe foarte grave:

  • În cel mai fericit caz, partea superioară a pistoanelor lovește una sau mai multe supape ce nu se mai retrag din cauza curelei rupte și va fi obligatorie înlocuirea acestor componente;
  • În cele mai multe cazuri, la aceste pagube se adaugă distrugerea cilindrilor și îndoirea tacheților;
  • În unele împrejurări, în special dacă defecțiunea apare în momentul în care mașina rulează cu viteză, piesele rupte vor lovi chiulasa, putându-se ajunge la crăparea ei și la distrugerea completă a motorului.

Distribuția pe lanț sărită de la punct – când este necesară schimbarea curelei de distribuție

În privința intervalului recomandat pentru întreținerea sistemului de distribuție nu există unul fix, acesta variind în funcție de model și de producător. Diferențe sunt legate și de tipul de distribuție, intervalul fiind mai scurt dacă mașina folosește o distribuție cu curea și mai lung dacă distribuția este cu lanț metalic.

Specialiștii recomandă schimbarea curelei de distribuție în următoarele cazuri:

  • Dacă este cunoscut cu exactitate numărul de kilometri parcurși de la montarea curelei noi (fie că este vorba de o mașină nouă, fie de una veche la care se știe cu exactitate când s-a schimbat cureaua), se va respecta intervalul precizat de producător. Acest interval este variabil, între 60000 km și 120000 km. Ideal ar fi să nu se aștepte până la atingerea acestei limite, ci vizita la mecanic să fie programată cu câteva mii de kilometri înainte;
  • În cazul în care este achiziționată o mașină la mâna a doua, ce a parcurs mai multe de 60000 km, recomandarea fermă a specialiștilor este să se schimbe întreg kitul de distribuție. Chiar dacă vânzătorul susține că a fost schimbat, realitatea a demonstrat de multe ori că lucrurile nu au stat așa. Pentru a nu apărea situații nedorite se va face o programare la mecanic, mai ales că operațiunea nu durează foarte mult, iar investiția este una accesibilă;
  • Dacă apar anumite simptome care indică o defecțiune a sistemului de distribuție, cum ar fi funcționarea improprie a motorului, scurgeri de ulei sau de antigel în partea din față a motorului;
  • În unele situații cureaua de distribuție trebuie să fie schimbată înainte de parcurgerea numărului de kilometri indicați de fiecare producător în parte. Este vorba de trecerea unei durate de timp în care materialul curelei se deteriorează chiar dacă mașina stă pe loc. Recomandarea este ca la trecerea a cinci ani de la schimbarea curelei de distribuție să se monteze una nouă, chiar dacă nu a fost parcurs numărul de kilometri;
  • Cureaua de distributie are rolul de a pune în mișcare și pompa de apă, aceasta fiind plasată în aceeași cutie. În mod normal, antigelul nu ajunge în zona curelei, însă, dacă apare o defecțiune la pompa de apă, iar etanșeitatea nu mai este asigurată, antigelul se scurge pe curea și intră în structura cauciucului, ceea ce poate afecta structura de rezistență. Dacă se observă astfel de scurgeri de antigel în zona din față a motorului, odată cu înlocuirea pompei de apă se va schimba și cureaua de distribuție, chiar dacă nu a fost atinsă limita de kilometri parcurși.

Cureaua de distribuție ruptă – sfaturi pentru înlocuirea corespunzătoare a curelei de distribuție

Înlocuirea curelei de distribuție reprezintă o operațiune relativ simplă, însă orice greșeală minoră poate duce la funcționarea incorectă a motorului sau chiar la distrugerea lui. Motivul este dat de necesitatea unei precizii a sincronizării celor două mecanisme (arbore cotit și arbore cu came) pentru a se produce o deschidere și o închidere a supapelor exact la momentul potrivit (orice întârziere duce la apariția unor pagube importante). Avându-se în vedere aceste elemente, se recomandă ca operațiunea să fie realizată într-un service auto unde lucrează mecanici cu experiență, ce au la dispoziție toate instrumentele necesare.

Un alt sfat demn de luat în seamă este ca în momentul intervenției să se înlocuiască tot kitul de distribuție, nu doar cureaua. Kitul este format, pe lângă curea, din role întinzătoare, ce susțin cureaua și din pompa de apă, care asigură realizarea circuitului de răcire. Ambele componente funcționează pe baza unor rulmenți care se uzează în timp și, din acest motiv, trebuie schimbate și aceste piese. Intervenția presupune o operațiune destul de complexă, fiind necesară îndepărtarea mai multor componente până la asigurarea accesului la zona de distribuție și, din acest motiv, este util ca și celelalte piese să fie înlocuite cu unele noi. De fapt, majoritatea magazinelor de piese de schimb oferă doar kituri complete, nefiind disponibile doar anumite părți componente.

Pe piață sunt disponibile kituri de distribuție de calități diferite. Cea mai bună soluție este achiziționarea unuia de calitate superioară, ce provine de la un producător cunoscut, mai ales că diferența de preț dintre cele două variante nu este una foarte mare. Prima variantă este, cu siguranță, una de dorit, obținându-se garanția unei funcționări corespunzătoare pentru perioada indicată de producător.

În concluzie, conducătorii auto trebuie să cunoască care este intervalul de timp și de kilometri parcurși ce necesită înlocuirea curelei de distribuție și care sunt principalele simptome ce indică o defecțiune a acestui sistem.

Surse foto: unsplash.com.