Convertizorul de cuplu – roluri, componente și simptome potențiale

Autoturismele moderne sunt mecanisme deosebit de complexe și care au în componență o mulțime de piese cu rol important. Piesele precum motorul, ambreiajul, mecanismul de frână și altele extrem de cunoscute sunt elemente despre care majoritatea posesorilor auto au cel puțin cunoștințe minime. Pe de altă parte, există și componente care nu sunt atât de cunoscute, dar care sunt foarte importante pentru funcționarea eficientă a unui autoturism.

Un exemplu de piesă foarte importantă pentru autoturismele moderne este convertizorul de cuplu. Acesta este un element vital pentru transmisia automată a vehiculelor dotate cu o astfel de cutie. Rolul convertizorului la cutia automată este un subiect despre care poți afla mai multe în acest articol. De asemenea, poți să descoperi cum se manifestă un convertizor de cuplu defect și cum știi că trebuie să te prezinți la un service auto.

Convertizorul de cuplu – ce este, ce componente are și ce roluri îndeplinește

Foarte multe mașini noi dispun de transmisie automată. Producătorii fac tot mai intens tranziția de la cutiile manuale la cele automate, iar în acest mod a ajuns să fie o piesă importantă din angrenajul autoturismelor convertizorul de cuplu.

Ce este convertizorul de cuplu?

Un convertizor de cuplu este un dispozitiv hidraulic care facilitează transmiterea puterii de la motor, către roțile mașinii, fără a folosi o legătură mecanică rigidă. În transmisia unui vehicul care este dotat cu o cutie de viteze automată, motorul este conectat la convertizor, iar convertizorul la cutia de viteze. Pentru a putea să își îndeplinească această funcție, mecanismul convertizorului este format din mai multe componente.

Convertizor de cuplu – componente

Convertizorul de cuplu este alcătuit din mai multe componente, fiecare îndeplinind funcții deosebit de importante, astfel:

  • Turbina – este componenta conectată la motor. Este montată în interiorul carcasei convertizorului, iar fluxul de lichid hidraulic generat de convertizor o propulsează.
  • Roata de cuplu – denumită și paletă de cuplu, aceasta este montată între turbină și o pompă, fiind legată de arborele de intrare al cutiei de viteze. Paleta generează cuplu, prin împingerea lichidului de la pompă la turbină, lucru posibil datorită formei sale specifice.
  • Pompa – este legată de turbină, iar rolul său este acela de a extrage lichidul hidraulic, pe care îl împinge către paleta de cuplu. Astfel, se generează cuplu și se transferă puterea de la motor către transmisie.
  • Țeava de alimentare – este piesa care conectează pompa la rezervorul de ulei hidraulic al convertizorului de cuplu, ceea ce permite circulația uleiului hidraulic în interiorul acestuia.
  • Carcasa și rezervorul de ulei – sunt componentele care formează structura exterioară a convertizorului și care conțin uleiul hidraulic cu rol de lubrifiere și răcire.
  • Sistemul de blocare a convertizorului (TCC) – în cazul unor mașini noi cu transmisie automată, există și un mecanism de blocare a convertizorului, care poate să conecteze direct turbinele și paleta de cuplu, pentru evitarea pierderilor de cuplu și pentru a crește eficiența la viteze foarte mari.

Pe ce tip de cutie de viteze este pus convertizorul de cuplu?

Convertizorul de cuplu poate fi găsit pe două tipuri principale de cutii de viteze: cutiile de viteze automate (AT), dar și pe cutiile de viteze automate cu dublu ambreiaj (DCT). Ambele tipuri de cutii de viteze apelează la convertizoare de cuplu pentru a facilita transferul de putere de la motor către roți, însă principiul de funcționare și construcția diferă.

Convertizor de cuplu – funcționare la cutiile automate

Cutia de viteze automată este una dintre cele mai comune tipuri de cutii de viteze folosite, în prezent, pe vehiculele din clasa turismelor, crossoverelor și SUV-urilor. Acest tip de transmisie utilizează un convertizor de cuplu pentru a facilita schimbarea treptelor de viteze, fără să apeleze la ambreiaj sau ambreiaje manuale.

Cutiile automate cu convertizor de cuplu sunt deosebit de apreciate pentru confortul pe care îl oferă la condus, pentru că șoferii nu trebuie să acționeze ambreiajul manual pentru a schimba treptele de viteză. Convertizorul de cuplu din cutiile automate joacă un rol crucial în transmiterea puterii de la motor către cutia de viteze și, ulterior, către roți.

Acesta permite motorului să funcționeze la relanti, fără a forța vehiculul să se deplaseze, ceea ce face posibile pornirea lină și accelerația. Convertizorul este format din componentele prezentate anterior, iar toate acestea conlucrează pentru a transfera puterea eficient și fără efort. Totuși, convertizorul de cuplu generează și câteva dezavantaje pentru mașinile cu transmisie automată.

Concret, este vorba despre consumul mai mare de combustibil, comparativ cu alte tipuri de transmisii. Această diferență este cauzată de pierderile de cuplu înregistrate la nivelul convertizorului pe parcursul funcționării normale. O măsură pentru combaterea acestei probleme este sistemul de blocare a convertizorului (TCC), care conectează paleta de cuplu și turbina la viteze constante, reducând pierderile de putere și crescând eficiența combustibilului.

Convertizorul de cuplu la cutiile de viteze automate cu ambreiaj dublu (DCT)

Cutia automată cu ambreiaj dublu este un alt tip de transmisie care apelează la convertizorul de cuplu. DCT-ul se aseamănă cu transmisia manuală, însă ambreiajul tradițional acționat manual este înlocuit de două ambreiaje automate. Această tehnologie permite schimbarea rapidă a treptelor de viteză și propune un compromis între eficiența combustibilului și confortul la condus.

În cazul cutiilor DCT, convertizorul permite pornirea lină a autoturismului și permite schimbarea treptelor de viteză mai rapid și mai eficient. DCT-urile care dispun de convertizor sunt apreciate pentru precizia schimbării treptelor de viteză, pentru că acest lucru permite și o creștere a eficienței consumului de combustibil, comparativ cu mașinile care au cutie automată tradițională.

Rolul convertizorului de cuplu

Funcția pe care o are convertizorul de cuplu în angrenajul unui autoturism este una clară și pe care am definit-o deja, din punct de vedere tehnic. Această piesă are, însă, și alte roluri atunci când vine vorba despre impactul la nivelul experienței de condus și confortului șoferului. Iată cum arată lista completă a motivelor pentru care se montează un convertizor de cuplu pe o mașină:

    • Transmite cuplul motorului la cutia de viteze – este funcția de bază a convertizorului. Concret, acesta transferă cuplul generat de creșterea turației motorului, ca urmare a apăsării de către șofer a pedalei de accelerație. Cuplul este transferat către cutia de viteze și, mai departe, roților, producând accelerația autoturismului.

  • Facilitează pornirea lină a mașinii – convertizorul permite motorului să funcționeze la relanti, fără a forța mașina să se deplaseze. Acest lucru facilitează pornirea lină a autovehiculului și influențează în sens pozitiv experiența de conducere.
  • Permite schimbarea treptelor de viteză – convertizorul de cuplu asigură transferul continuu de putere între motor și cutia de viteze, ceea ce facilitează schimbarea treptelor de viteză fără a forța transmisia.
  • Absoarbe șocurile și vibrațiile – convertizorul de cuplu poate să absoarbă șocurile și vibrațiile din timpul funcționării motorului, îmbunătățind confortul la conducere și diminuând uzura componentelor transmisiei.
  • Crește eficiența la viteză constantă – cu ajutorul sistemului de blocare a convertizorului, eficiența mașinii la viteze constante crește, prin reducerea pierderilor de cuplu și a consumului de combustibil.

Așadar, convertizorul de cuplu este o componentă foarte importantă în transmisiile automate și în cele cu dublu ambreiaj. Fiind format din componente precum paleta, turbina, pompa și sistemul de blocare, dispozitivul este unul complex și care prezintă vulnerabilități, atât la autoturismele rulate, cât și la modelele noi. În continuare, poți afla cum se manifestă un convertizor de cuplu defect, simptome des întâlnite și cum se pot rezolva problemele.

Convertizor de cuplu – de ce se defectează, simptomele și cum se poate schimba

Convertizorul de cuplu este parte din mecanismul de transmisie automată a autoturismelor și, ca orice altă piesă a mașinii, reprezintă o componentă supusă defecțiunilor în timp. Există mai multe motive pentru care se defectează convertizoarele, simptome manifestate, precum și soluții pentru remedierea problemei.

De ce se defectează convertizoarele de cuplu?

  • Uzura naturală – frecarea constantă în timpul funcționării normale a mașinii supune convertizoarele la stres, care conduce la o deteriorare a componentelor interne, cum sunt paleta și turbina.
  • Supraîncălzirea – se poate petrece din cauza folosirii greșite sau din cauza unei probleme la nivelul sistemului de răcire. Temperaturile ridicate afectează uleiul hidraulic din convertizor și pot conduce la apariția defectelor.
  • Pierderea de lichid hidraulic – pierderile de lichid hidraulic apar din cauza scurgerilor de ulei din convertizor, ceea ce conduce la reducerea lubrifierii și a răcirii. Aceasta poate cauza supraîncălzirea și uzura prematură a convertizorului.
  • Degradarea uleiului – pătrunderea particulelor străine sau a impurităților în uleiul din convertizor poate să provoace deteriorarea componentelor și funcționarea defectuoasă a mecanismului.
  • Pierderea presiunii hidraulice – problemele cu sistemul de alimentare cu presiune hidraulică pot să reducă eficiența convertizorului de cuplu și pot să provoace defectarea acestuia.
  • Depuneri de murdărie – murdăria din convertizor poate limita fluxul de lichid hidraulic și poate să perturbeze funcționarea convertizorului.
  • Suprasolicitare – suprasolicitarea și folosirea în mod impropriu a mașinii pot conduce la defectarea convertizorului de cuplu. Exemple de folosire improprie: tracțiune excesivă, remorcarea greutăților foarte mari sau folosirea în condiții meteo extreme.
  • Defecte de producție sau calitate slabă – în unele situații, convertizoarele pot să prezinte defecte din fabrică. De asemenea, există posibilitatea ca ele să fie produse din materiale de calitate precară, ceea ce poate să determine apariția defecțiunilor în mod prematur.

Simptome ale convertizorului de cuplu

După ce ai aflat care sunt motivele pentru care apar problemele convertizorului de cuplu, trebuie să știi și cum se manifestă acestea. Iată care sunt cele mai comune simptome la convertizorul de cuplu:

1. Alunecare la accelerare

    •  – cel mai comun simptom a defectării convertizorului de cuplu este dificultatea vehiculului la accelerare. Deseori, senzația este aceea că motorul se turează fără să transfere putearea către roți. De regulă, problema este la nivelul transferului de putere din convertizor către cutia de viteze.

2. Vibrații sau zgomote neobișnuite

    •  – defectele convertizorului de cuplu pot să provoace vibrații sau zgomote anormale pe parcursul folosirii mașinii. Acestea pot să varieze de la vibrații ușoare până la zgomote puternice de frecare sau trosnituri.

3. Creșterea consumului de combustibil

    •  – defecțiunile convertizorului de cuplu pot să crească consumul de combustibil, pentru că pierderile de cuplu pot crea nevoia de a apăsa mai des și mai prelung pedala de accelerație, pentru menținerea vitezei.

4. Supraîncălzirea transmisiei

    •  – dacă funcționarea convertizorului de cuplu nu este corectă, transmisia se poate supraîncălzi, ceea ce ajunge în timp să o defecteze.

5. Pierderea treptelor de viteză

     – problemele cu convertizorul de cuplu pot să determine schimbarea incorectă a treptelor, precum sărirea lor neconformă, la accelerare.

Cum se rezolvă problema unui convertizor de cuplu defect?

Dacă apare o defecțiune la nivelul convertizorului, trebuie ca posesorul autovehiculului să intervină imediat și să se asigure că sunt luate măsuri pentru remedierea problemei. Convertizorul poate să fie înlocuit sau reparat, în funcție de severitatea defecțiunii și de starea generală a transmisiei.

Pentru a putea fi luate măsurile potrivite, este necesar ca mai întâi să se diagnosticheze problema cu precizie. Ar putea fi necesare testarea vehiculului, verificarea erorilor din computerul de bord, precum și efectuarea unei inspecții fizice a convertizorului. După ce problema a fost identificată, pot fi luate două tipuri de măsuri:

1. Înlocuirea convertizorului de cuplu

    •  – dacă se constată la service sau un

centru de daune

    •  că piesa nu mai poate fi reparată în vreun fel sau că se află într-o stare prea avansată de uzură, aceasta trebuie schimbată. Operațiunea presupune demontarea transmisiei și schimbarea convertizorului vechi cu o variantă nouă sau cu un convertizor recondiționat. Operațiunea este complexă și trebuie să fie pusă în practică doar de mecanici calificați, precum cei cu care te așteptăm la

service-ul auto

    •  Dibas.

2. Repararea convertizorului de cuplu

     – în unele cazuri, defecțiunile pot fi reparate prin înlocuirea componentelor interne. Turbina convertizorului, dar și paleta de cuplu se pot schimba, însă operațiunea este deseori prea costisitoare pentru a fi o soluție optimă.

Indiferent de metoda aleasă, este important și ca apariția problemelor să fie prevenită pe cât posibil. Acest lucru se face prin intermediul măsurilor de mentenanță implementate în mod regulat de către posesorul autovehiculului. Schimbarea uleiului hidraulic, verificarea presiunii acestuia, folosirea mașinii în condiții optime și abordarea unui stil precaut de condus sunt cele mai importante măsuri prin care se poate evita defectarea convertizorului.

În concluzie, convertizorul de cuplu este o piesă foarte importantă în angrenajul mașinilor cu transmisie automată. El contribuie la funcționarea corectă a mașinii, la păstrarea consumului la un nivel optim, precum și la menținerea confortului șoferului și pasagerilor. Convertizorul are și vulnerabilități și poate necesita înlocuirea sau repararea, dacă se defectează. Cu ajutorul experților pe care îi poți găsi în service-ul Dibas.ro, poți remedia rapid orice problemă de la nivelul acestei piese.

Sursa foto: Unsplash.com