Electromotorul – rolul electromotorului, simptome specifice şi pașii necesari pentru înlocuirea acestuia

În industria automobilelor, electromotorul, denumit în mod obișnuit și motorul de pornire sau demaror, joacă un rol important în punerea în funcțiune a motorului mașinii tale. Acest dispozitiv mic, dar puternic, este esențial pentru buna funcționare a automobilului tău. În acest articol, vei putea afla ce este electromotorul, ce rol are pentru mașina ta, simptomele asociate cu defectarea lui, cum poți să-l schimbi și procesul de dezasamblare, în etape.

Electromotorul – ce este, ce face şi care este rolul electromotorului?

Pentru a conduce mereu în siguranță și a te asigura că performanța mașinii tale este de fiecare dată la cel mai optim nivel, este important să înțelegi care sunt componentele cheie ale automobilelor și care este mecanismul lor de funcționare, dar și simptomele degradării acestora. Unul dintre aceste componente mecanice esenţiale ale mașinii tale este și electromotorul. Vezi în continuare ce este electromotorul, cum funcționează acesta și care este rolul său în cadrul ansamblului mașinii tale.

    • Ce este un electromotor și cum funcționează acesta?

Electromotorul, cunoscut și sub sub numele de motor de pornire, este o componentă esențială a motoarelor complexe ale unui automobil. Este un motor electric compact, dar robust, responsabil pentru o sarcină fundamentală: inițierea procesului care dă viață unui motor cu ardere internă, adică fie pe benzină, fie pe motorină. Pentru a înțelege importanța acestuia, îți propunem în continuare să aprofundăm ce este exact un electromotor și cum îndeplinește această funcție importantă în cadrul mașinii tale.

În esență, un electromotor este o componentă electrică, care transformă energia electrică în energie mecanică. Este conceput pentru a valorifica puterea electricității pentru a roti arborele cotit al unui motor, ceea ce este necesar pentru pornirea și punerea în mișcare a motorului. Când un șofer rotește cheia de contact sau apasă butonul de pornire, electromotorul intră în acțiune pentru ca motorul autovehiculului să poată funcţiona.

Funcționarea electromotorului poate fi împărțită în mai multe etape cheie:

– Activare: atunci când contactul este activat, un curent electric este trimis de la bateria mașinii la electromotor. Acest curent trece printr-o serie de componente electrice, inclusiv fire, cabluri și solenoizi, pentru a ajunge la motor;

– Angajarea cu motorul: electromotorul este echipat cu un angrenaj mic, dar robust, cunoscut sub numele de pinion, care se cuplează cu volantul motorului. Volantul este conectat direct la arborele cotit al motorului, o componentă importantă în procesul de ardere internă;

– Pornirea motorului: pe măsură ce electromotorul se activează, acesta începe să se rotească rapid. Această mișcare de rotire este transferată volantului, care, la rândul său, rotește arborele cotit al motorului. Această rotație inițiază procesul de compresie și aprindere în interiorul motorului, permițând, astfel, motorului autovehiculului să pornească;

– Decuplare: odată ce motorul a pornit și funcționează fără probleme, un mecanism încorporat în electromotor decuplează pinionul din volant. Acest lucru previne uzura și deteriorarea inutilă a motorului.

În esență, electromotorul servește drept catalizator, care pornește funcționarea motorului. Fără această componentă esenţială, motorul unui automobil ar rămâne inactiv, făcând vehiculul imobil.

    • Rolul electromotorului

Rolul electromotorului într-un automobil este unul de bază pentru buna funcționare a mașinii. Acesta servește ca inițiator de aprindere a motorului, asigurând că procesul de ardere internă începe fără probleme. Iată care sunt funcțiile și rolurile principale ale electromotorului:

– Pornirea inițială: rolul fundamental al electromotorului este de a porni motorul. Această acțiune rotește arborele cotit al motorului, inițiind secvența de compresie și aprindere necesară pentru ca motorul să pornească. Fără asistența mecanică a electromotorului, motorul nu ar putea depăși rezistența inițială la mișcare.

– Depășirea rezistenței: când un motor este în repaus, componentele sale interne sunt staționare și există o rezistență semnificativă la mișcare, din cauza comprimării aerului și combustibilului în cilindri. Sarcina electromotorului este de a depăși această rezistență și de a oferi forța inițială, necesară pentru a pune în mișcare motorul.

– Activarea arderii: odată ce motorul începe să se rotească, bujiile aprind amestecul aer-combustibil din cilindri, declanșând procesul de ardere. Acest proces generează puterea care propulsează automobilul să se deplaseze.

– Asigurarea fiabilității: fiabilitatea electromotorului este absolut necesară pentru fiabilitatea generală a unui autovehicul. Un electromotor care funcționează bine asigură pornirea constantă a motorului, indiferent de condițiile meteorologice sau de alți factori care ar putea afecta performanța motorului.

– Prevenirea deteriorării motorului: mecanismele de cuplare și decuplare ale electromotorului joacă un rol vital în prevenirea potențialelor deteriorări. Prin decuplarea pinionului după pornirea motorului, electromotorul evită uzura inutilă a componentelor proprii și a volantului motorului.

Așa cum ai putut vedea, electromotorul este o componentă cheie pentru procesul de pornire a unui automobil. Este o dovadă a ingeniozității ingineriei mecanice, transformând eficient energia electrică în forța mecanică necesară pentru a pune în mișcare un motor. Fără funcționarea precisă și fiabilă a electromotorului, actul de zi cu zi de a porni mașina, ar fi plin de provocări, iar funcționarea fără probleme a autovehiculelor noastre moderne ar fi foarte dificilă.

Problemele electromotorului – simptomele unui electromotor defect; de ce electromotorul învârte greu la cald sau la rece, rămâne cuplat sau face clanc?

Cu timpul, la fel ca toate piesele mecanice, electromotoarele pot suferi uzură, ceea ce duce la o potențială defecțiune. Recunoașterea simptomelor defecțiunii electromotorului este necesară pentru menținerea fiabilității mașinii tale. Află și tu în continuare care sunt semnele comune, care indică faptul că electromotorul automobilului tău ar putea avea probleme:

    • Electromotorul se învârte greu când este cald sau rece

Unul dintre cele mai timpurii și mai vizibile semne ale problemelor cu electromotorul este atunci când se forţează să activeze motorul, mai ales în condiții de temperaturi extreme. Dacă mașina ta are dificultăți de pornire atât pe vreme caldă, cât și pe vreme rece, acest lucru ar putea indica un electromotor defect. Acest simptom este adesea însoțit de un sunet de pornire lent, ceea ce sugerează că electromotorul lucrează mai mult decât ar trebui pentru a porni motorul. Această condiție poate rezulta din rulmenți uzați sau alte componente interne din electromotor.

    • Electromotorul rămâne cuplat

După ce motorul autovehiculului tău a pornit, electromotorul ar trebui să se decupleze automat pentru a preveni deteriorarea. Cu toate acestea, dacă observi că electromotorul continuă să funcționeze, chiar și după ce motorul a pornit, este un semn clar al unei defecțiuni. Această cuplare prelungită nu numai că îți poate descărca bateria, ci poate duce și la uzură excesivă și la o potențială defecțiune a electromotorului în sine.

    • Electromotorul face clanc

Dacă sesizezi un zgomot când rotești cheia de contact, este un motiv de îngrijorare. Acest sunet neobișnuit indică adesea o problemă cu pinionul, o componentă principală a electromotorului. Pinionul se îmbină cu volantul autovehiculului pentru a porni motorul. Dacă acesta este deteriorat sau nealiniat, poate avea ca rezultat acest zgomot deranjant.

    • Probleme de pornire intermitentă

Un electromotor defect poate prezenta probleme de pornire intermitentă. În unele zile, mașina ta poate porni fără probleme, în timp ce în altele, poți întâmpina dificultăți la pornire. Această inconsecvență este un indiciu clar că există o problemă de bază cu electromotorul. Acest lucru se poate întâmpla din cauza unor probleme electrice, perii uzate sau slăbirea electromotorului.

    • Pâlpâirea luminii farurilor

Când încerci să pornești mașina este posibil să observi că farurile își reduc semnificativ din intensitatea luminii sau pâlpâie. Acest lucru se întâmplă deoarece electromotorul atrage o cantitate substanțială de curent electric din baterie în timpul pornirii. Dacă electromotorul se defectează sau consumă mai multă putere decât de obicei, acest proces poate duce la un efect de diminuare a luminii în mod vizibil.

    • Miros de ars sau fum

În cazurile severe de defecțiune a electromotorului, este posibil să detectezi un miros de ars sau chiar să vezi fum în zona din jurul electromotorului. Acesta este un semn critic al unei defecțiuni care necesită atenție imediată. De asemenea, poate fi un semn că electromotorul se supraîncălzește și, dacă nu este remediat, ar putea duce la o defecțiune completă sau chiar poate prezenta un pericol de incendiu pentru mașină.

Deci, înțelegerea simptomelor defecțiunii electromotorului este esențială pentru menținerea bunei funcționări a mașinii tale. Dacă întâlnești oricare dintre aceste semne de avertizare, este recomandat să soliciți prompt asistență profesională de la un service auto specializat, precum DiBas. Ignorarea problemelor electromotorului poate duce la reparații ulterioare mult mai costisitoare și eventuale daune ale altor componente ale mașinii.

Electromotor defect – demontarea și schimbarea electromotorului, pas cu pas

Dezasamblarea electromotorului poate avea ca scop fie repararea componentelor acestora, fie înlocuirea sa completă. Cu toate acestea, trebuie să ai cunoștințe de mecanică, cel puţin la nivel de bază, pentru a efectua un astfel de proces. Cel mai bine, dacă nu ești sigur de orice pas necesar în cadrul acestui proces, este de preferat să apelezi la un service auto pentru orice intervenții ce necesită demontarea și montarea unui electromotor. Iată pașii necesari demontării unui electromotor:

    • Măsuri de siguranță

Înainte de a începe orice fel de lucru la un electromotor, este esențial să acorzi prioritate siguranței. Asigură-te că autovehiculul este parcat într-un loc sigur și cuplează frâna de mână. În plus, deconectează bateria mașinii pentru a preveni orice fel de probleme electrice.

    • Accesează electromotorul

Electromotorul este situat, de obicei, pe blocul motor, lângă transmisie sau volantă. Accesarea acestuia poate necesita îndepărtarea altor componente sau piese, în funcție de marca și modelul autovehiculului tău. Consultă cartea tehnică a maşinii tale, pentru a determina locația exactă a electromotorului.

    • Deconectează conexiunile electrice

Începe prin a deconecta toate conexiunile electrice de la electromotor: firele și cablurile care sunt conectate la electromotor în sine, precum și orice conexiuni electrice care conduc la solenoidul demarorului. Etichetează aceste conexiuni dacă este necesar, pentru a asigura reasamblarea lor corectă.

    • Scoate șuruburile de montare

Electromotorul este fixat pe loc printr-un set de șuruburi de montare. De obicei, există două sau trei șuruburi, care îl țin de blocul motor sau de carcasa volantului. Foloseşte instrumentele adecvate pentru a îndepărta cu atenție aceste șuruburi. Păstrează-le într-un mod organizat, pentru o reinstalare comodă și corectă.

    • Extrage electromotorul

Cu șuruburile de montare scoase, îndepărtează ușor electromotorul, departe de carcasa volantului. Este important să fii precaut în timpul acestui pas, pentru a preveni deteriorarea componentelor din jur sau a conexiunilor electrice.

    • Inspectează electromotorul

Odată ce electromotorul este îndepărtat, privește îndeaproape exteriorul său pentru a detecta orice deteriorare vizibilă sau semne de uzură. Inspectează cablajul, solenoidul și conexiunile pentru a putea detecta orice componente slăbite sau deconectate.

    • Dezasamblează carcasa

Pentru a avea acces la componentele interne ale electromotorului, poate fi necesar să demontezi carcasa. În acest pas, cunoștințele și instrumentele specializate sunt foarte importante. În interiorul carcasei, vei găsi armătura, periile și alte componente, care sunt esențiale pentru funcționarea electromotorului.

    • Inspectează componentele interne

Examinează cu atenție componentele interne pentru semne de uzură, deteriorare sau coroziune. Uită-te la înfășurările armăturii, periilor și solenoidului, pentru a detecta orice problemă. Este esențial să identifici orice problemă în această etapă.

    • Curăță și înlocuiește piesele

Dacă descoperi componente murdare sau corodate, curăță-le bine. În cazul pieselor deteriorate sau uzate, este recomandat să le înlocuiești cu piese de schimb adecvate. Utilizează piese de schimb originale sau de bună calitate, pentru a asigura fiabilitatea electromotorului.

    • Reasamblează electromotorul

Odată ce reparațiile și înlocuirile necesare sunt finalizate, reasamblează electromotorul în ordinea inversă a dezasamblarii. Urmează cu atenție specificațiile și instrucțiunile producătorului pentru setările de cuplu și alinierea corectă.

    • Testează electromotorul

Înainte de a reinstala electromotorul în autovehicul, este esențial să îl testezi pentru a te asigura că funcționează corect. Poți utiliza un banc de testare sau poți urma procedurile de testare specifice descrise în cartea tehnică. Asigură-te că electromotorul se cuplează fără probleme și pornește motorul fără dificultăți.

În același timp, schimbarea electromotorului este o sarcină dificilă fără cunoștințe de bază, iar apelarea la un service auto poate fi o soluție înțeleaptă, dacă nu dispui de aceste cunoștințe. Procesul de înlocuire a electromotorului începe, în mod evident, cu procesul de demonatare pe care l-am descris mai sus. Iată care sunt etapele suplimentare ale înlocuirii electromotorului:

    • Instalează noul electromotor

Așază noul electromotor în aceeași poziție a celui vechi pe care l-ai demontat. Prinde-l cu șuruburile de montare îndepărtate anterior sau cu altele noi de aceeași mărime și formă. Strânge aceste șuruburi la setările de cuplu recomandate de producător.

    • Reconectează conexiunile electrice

Reatașează toate conexiunile electrice, inclusiv firele și cablurile, la noul electromotor. Asigură-te că sunt conectate corect, urmând etichetele sau notele pe care le-ai făcut în timpul procesului de eliminare a vechiului electromotor.

    • Testează noul electromotor

Înainte de a reasambla orice alte componente sau piese, reconectează bateria autovehiculului și testează funcționalitatea electromotorului nou instalat. Dacă totul funcţionează bine, poți reinstala toate celelalte componente ale motorului.

În concluzie, electromotorul sau demarorul, cum mai este cunoscut, este o componentă esenţială a sistemului motor al mașinii tale. Acesta are un rol important în pornirea motorului mașinii tale, iar orice problemă a acestuia poate duce la diverse defecțiuni. Înțelegerea simptomelor defectării sau uzurii electromotorului, a procesului de schimbare și a complexității dezasamblării acestei componente, te poate ajuta să apreciezi importanța acestui dispozitiv mic, dar indispensabil mașinii.

Dacă întâmpini vreodată probleme cu electromotorul sau cu orice altă componentă a mașinii tale, nu ezita să soliciți expertiza unui centru de service auto calificat, pentru a te asigura că automobilul tău rămâne în cea mai bună stare de funcționare.

Sursa foto: Freepik.com